Annonce

Annonce

Detailpakker med vegansk bacon på butikshyld.

Der er allerede mange plantebaserede alternativer til kød- og mejeriprodukter på de svenske butikshylder, men få af dem er økologiske, og det kan give en åbning for danske producenter, vurderer Økologisk Landsforening. Foto: Rita Ramona Høgh

Det svenske marked ligner et oplagt mål for danske alternativer til animalske fødevarer

En markedsanalyse fra Ecovia Intelligence peger på, at det ligner en god ide for økologiske producenter af plantebaserede varer at rette blikket mod Sverige.

En ny markedsundersøgelse peger på, at salget af plantebaserede økologiske alternativer til kød vil vokse i Sverige i de kommende år.

Den positive udvikling på Danmarks næstvigtigste eksportmarked er godt nyt for de mange danske fødevareproducenter, som de seneste år har udviklet økologiske alternativer til både kød- og mejerivarer.

Ifølge Dennis Hvam, international chef for eksport i Økologisk Landsforening (ØL), giver det derfor god mening, når flere af dem udstiller på den danske fællesstand under Nordic Organic Food Fair, som afvikles 15.-16. november i Malmø. For at give udstillerne det bedst mulige afsæt til rejsen mod nye danske eksporteventyr har ØL hyret Ecovia Intelligence til at indsamle markedsdata for det plantebaserede fødevaresalg i både Polen og Sverige.

De svenske forbrugere, som køber plantebaserede fødevarer, går op i dyrevelfærd, biodiversitet og mange andre elementer som økologien er rundet af.

— Dennis Hvam, international chef for eksport i Økologisk Landsforening

Mens Polen er et meget umodent marked, viser salgstallene i Sverige vækst for fødevarer, der både er plantebaserede og økologiske. Så selvom Sverige er ramt af de samme inflationsbetingede tendenser som resten af Europa, ligner det svenske marked et oplagt mål for danske eksportvirksomheder, lyder vurderingen fra Dennis Hvam.

»I 2022 og 2023 er der sat en midlertidig prop i udviklingen af et marked, som stadig er i sin spæde start. Men der er ingen tvivl om, at svenske forbrugere er blandt de i Europa, som kommer til at skrue helt op for bæredygtigheds- og klimafokus i fremtiden,« forklarer Dennis Hvam i foreningens analyse af det svenske marked for plantebaserede alternativer til kød- og mejeriprodukter.

Salg runder 138 mio. kr.

Den positive vurdering er ikke kun baseret på analysen fra Ecovia Intelligence, som forventer, at det svenske detailsalg af plantebaserede fødevarer fra 2024 og frem til 2028 vil opleve årlige vækstrater på 2,5-3,4 pct. Det betyder, at salget i 2028 vil runde 138 mio. kr.

Dennis Hvams vurdering af eksportpotentialet er desuden baseret på en undersøgelse af de grønne forbrugere i Sverige, som Økologisk Landsforening har lavet sammen med Plantebaseret Videnscenter. Den viser, at et flertal af de svenske forbrugere både ønsker at købe mere økologi og flere plantebaserede fødevarer.

»Der er altså et stort potentiale i at få koblet økologien bedre til det plantebaserede sortiment i Sverige. De svenske forbrugere, som køber plantebaserede fødevarer, går op i dyrevelfærd, biodiversitet og mange andre elementer som økologien er rundet af,« siger Dennis Hvam.

Ca. 65 pct. af de plantebaserede fødevarer sælges i supermarkeds- og discountkæderne, hvor de ledende brands er Oatly, Alpro, Valio, Violife, Fazer og Naturli’. Det forventes, at der introduceres nye plantebaserede produkter i nærmeste fremtid, hvilket vil skabe yderligere vækst i de plantebaserede kategorier.

Special- og helsekostbutikkerne tegner sig for 20 pct. af det samlede salg, men der forventes ikke vækst i disse kanaler.

VIP-tur for indkøbere

Catering og foodservicekanalerne står for omkring 15 pct. af det plantebaserede salg i Sverige, hvor de offentlige køkkener har en økologiprocent på 37 pct. mod den danske på 28 pct. Derfor er det svenske foodservicemarkedet også særdeles interessant for danske producenter, vurderer Dennis Hvam.

Af samme grund har Økologisk Landsforening og Organic Sweden i år i samarbejde med NOFF arrangeret gratis VIP-ture for indkøbere fra foodservicebrancen i de to lande.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt plantekorps skal sætte skub i det grønne køkken

Madkulturen har sat et talenthold bestående af 35 madentusiaster i alderen fra 19 – 28 år. De er udvalgt til at inspirere og motivere deres jævnaldrende til at omfavne flere økologiske, plantebaserede måltider.

13-05-2024 3 minutter Mere grønt

Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen

Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.

07-05-2024 2 minutter Professionelle køkkener

Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske

Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.

06-05-2024 9 minutter Ildsjæle,   finansiering